Info
Namn på kampanj
Vinn Valet
Kund
UNIBET
Räckvidd
Mediebyrå
OMD
Passion Lab
Lyssna  
Vinn Valet

Case

Vinn Valet

Inför det amerikanska valet lanserade UNIBET tillsammans med Bandit Rock tävlingen Vinn Valet. Tävlingen gick ut på att låta lyssnare gissa om politiska påståenden om Trump, Harris och amerikansk politik var sanna eller falska. Kampanjen avslutades med att programledaren Sheriffen samtalade med en oddsexpert från Unibet om det förväntade valresultatet.

Bakgrund

"Det var första gången vi genomförde en sådan här kreativ kampanj ihop med er på Viaplay radio och de har varit en alltigenom positiv upplevelse." - Passion Lab

UNIBET jobbar med odds och spel. Inför det amerikanska valet 2024 ville UNIBET nå ut med information om att man kan spela på det amerikanska valet. En aktivering i redaktionell miljö med daglig generös vinst.

Aktivering

Inför slutspurten i det amerikanska valet satte Bandit strålkastarljuset på just detta. Viaplay Radio skapade tävlingen VINN VALET. En daglig ring in tävling där lyssnarna hade chans att vinna 2 500 kr varje dag. Tävlingen placerades på bästa sändningstid, kl 16:00 då den populära programledareprofilen Sheriffen tog över talarstolen med dagens påstående. För att skapa rätt fokus var påståendena inriktade på Mr Trump , Mrs Harris eller amerikansk politik generellt. Lyssnarna tävlade genom att ringa in och svara på om påståendet var SANT eller FALSKT.

Har Donald Trump exempelvis ansökt om att lägga till sitt ansikte på Mount Rushmore? Eller har han försökt att göra golf till USAs nationalsport? Som en final ringde Sheriffen upp en oddsexpert från Unibet , i syfte att prata generellt om valet, tänkt slutresultat mm.

Aktuell paketering inkluderade:

  • Kommersiella promotionspotar
  • Digital exponering
  • Take Over, Kampanjsida
  • SoMe
  • Vinjett och mention
  • Tävlingstillfällen med fokus på valet

Resultat

Leveransen resulterade i en överleverans med 10 % mot estimat. Innehållet blev underhållande, men fortfarande mycket relevant mot breifen.

+58%
Varumärkesassociation
+10%
Kopplings till McDonalds som "Familjevänligt" alternativ
+16%
Kännedom om McCafé

Nå våra lyssnare -
dina framtida kunder

Vårt mål är att hjälpa dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt som överträffar dina förväntningar. Med hjälp av våra produkter kan du som annonsör både att bygga en stark varumärkesnärvaro och att driva försäljning.

3.3
Miljoner/vecka

Våra kanaler når i genomsnitt ​3,3 miljoner unika lyssnare/vecka

3.4
X
Maximera effekten

Varje krona du satsar på radioreklam ger i snitt 3,4 kronor tillbaka på kort sikt.

4.3
X
Hållbar avkastning

Radioreklam ger resultat – varje krona investerad ger i snitt 4,3 kronor tillbaka tillbaka på lång sikt.