Info
Lyssna
Case
Familjerådet McCafé
McDonald’s stärker sin cafédel McCafé genom ett nytt samarbete med Rix MorronZoo och programpunkten Familjerådet. Kampanjen syftar till att öka kännedomen om McCafé, stärka associationen till "Gott Kaffe" och lyfta McDonald’s som ett familjevänligt alternativ.
Bakgrund
McDonalds är ett av ett världens mest kända varumärken. Inom McDonalds finns på utvalda restaruanger deras café-erbjudande det mindre välkända McCafé. McDonalds utökade sin satsning på sin McCafé-del och aktiverade den satsningen i samarbete med Rix MorronZoo och programpunkten Familjerådet.
Målbild för kampanjsatsningen var:
- Öka kännedom och tänkbarhet för McCafé
- Förflytta varumärkes-associationer för McCafé primärt kopplingen till "Gott Kaffe"
- Associera McDonald’s som ett "familjevänligt"-alternativ
Aktivering
Programpunkten genomfördes redaktionellt tre gånger per vecka vardagar mellan kl 7-8. McDonald’s exponerades med:
Omnämnanden redaktionellt:
Två per tillfälle: ”Familjerådet presenteras av McDonald’s”.
Associationsspot:
en per vardag placerad först i reklambreak i anslutning till programpunkten.
Sociala medier:
Ett inlägg/vecka.
Resultat
Kännedomen för McCafé ökade med 16% inom huvudmålgruppen. Varumärkesassociation och koppling till "Gott Kaffe" var 58% högre bland de som hört programpunkten. Koppling till McDonalds som ett "Familjevänligt"-alternativ var även 10% högre av de exponerade.
Familjerådet även vinnare av Guldörat för årets programpunkt 2023!
Fler case
Nå våra lyssnare -
dina framtida kunder
Vårt mål är att hjälpa dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt som överträffar dina förväntningar. Med hjälp av våra produkter kan du som annonsör både att bygga en stark varumärkesnärvaro och att driva försäljning.
Våra kanaler når i genomsnitt 3,3 miljoner unika lyssnare/vecka
Varje krona du satsar på radioreklam ger i snitt 3,4 kronor tillbaka på kort sikt.
Radioreklam ger resultat – varje krona investerad ger i snitt 4,3 kronor tillbaka tillbaka på lång sikt.