Info
Namn på kampanj
RIX FM Festival
Kund
Mcdonalds, Pepsi, OLW, Ingo, Elitfönster & Pengapeppen
Räckvidd
Mediebyrå
OMD
Lyssna  
No items found.

Case

RIX FM Festival

Upplev RIX FM Festival – Sveriges största musikevent! Artistavslöjanden, tävlingar och unika samarbeten med nationell räckvidd. Delta i festivalens turné genom Sveriges städer och skapa oförglömliga möten.

Bakgrund

"Vi är väldigt nöjda med samarbetet med RIX-FM, det märks att teamet är proffs på att göra RIX FM Festivalen och all information från deras sida har alltid varit tydlig. Det uppskattas från en eventbyrås perspektiv.” -

Det här eventet är det största men framförallt det bästa vi gör på Viaplay Radio. RIX FM Festival har blivit en svensk klassiker i städerna i Sverige. Vi tackar våra lyssnare med en gratiskonsert i tolvstäder med Sveriges bästa artister. Det har annonsörer möjlighet att vara med på, att träffa lyssnarna, att visa sina produkter, att få associeras med RIX FM Festival. Nordens största festivalturné, med över 250 000 besökare.

Aktivering

Aktiveringen börjar redan i april/maj med att vi avslöjar artister och städer under några veckors tid. Där är annonsörerna med som avsändare/partner på grafiskt material. Under våren tävlas det on air även ut VIP-platser till olika städer där festivalen kommer att vara. Hela vägen fram till att festivalen går av stapeln sänds också "festivalspotar" lokalt i de olika städerna. "Den 3 augusti kommer RIX FM Festival till Kalmar, på Stortorget, i samarbete med annonsör XYZ"

Det sänds även nationella spotar som promotar RIX FM Festival, VIP-tävlingen där annonsörer exponeras. Man kan se aktiveringen som två delar. Ena delen är det som sker on air på radio där den största delen av antal kontakter finns. Den andra delen är eventdelen när vi är ute i städerna och träffar lyssnare där annonsörer kan träffa lyssnare.

Resultat

I samband med RIX FM Festival görs effektmätning via Nepa (Förtest och eftertest). I dessa ser vi skillnad på varumärkes-kännedom/attityd/senaste köp/användning/tänkbarhet från första mätningen i april/maj och sista mätningen i slutet av augusti när Festivalen är avslutad.

Vi gör även en egen enkätundersökning online på rixfmfestival.se där vi uppmanar besökare och ickebesökare att svara på frågor om varumärken och festivalen. Även här ser vi en skillnad på varumärkes-kännedom/attityd/senaste köp/användning/tänkbarhet mellan "besökare" och "ickebesökare".

+58%
Varumärkesassociation
+10%
Kopplings till McDonalds som "Familjevänligt" alternativ
+16%
Kännedom om McCafé

Nå våra lyssnare -
dina framtida kunder

Vårt mål är att hjälpa dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt som överträffar dina förväntningar. Med hjälp av våra produkter kan du som annonsör både att bygga en stark varumärkesnärvaro och att driva försäljning.

3.3
Miljoner/vecka

Våra kanaler når i genomsnitt ​3,3 miljoner unika lyssnare/vecka

3.4
X
Maximera effekten

Varje krona du satsar på radioreklam ger i snitt 3,4 kronor tillbaka på kort sikt.

4.3
X
Hållbar avkastning

Radioreklam ger resultat – varje krona investerad ger i snitt 4,3 kronor tillbaka tillbaka på lång sikt.