Radiopedia - Lär dig allt om radioannonsering

Vad är TRP

Förkortning för Target Rating Point. En procent av en definierad målgrupp.

För radio är målgruppen oftast alla individer i åldern 12–79 år, både män och kvinnor. Totala befolkningen i denna ålder är cirka 8,5 milj personer.
Det innebär att 1 % motsvarar 85 000 personer.

Exempel:

  • TRP-köp och räckvidd: some text
       
    • 1 TRP = 85 000 lyssnarkontakter.
    •  
    • Om en reklamspot har en TRP-träff (rating) på 1,0 har den nått 85 000 personer.
    •  
    • Om en reklamspot har en TRP-träff (rating) på 0,5 har den nått 42 500 personer.
  •  
  • Kampanj: some text
       
    • 100 TRP: 8,5 milj kontakter
           (100 % bruttoräckvidd inom målgruppen A12–79).
    •  
    • 200 TRP: 17 Miljoner bruttokontakter.