Radiospotcupen 2024 avgjord – här är årets vinnare!
Radiospotcupen 2024 har nått sitt slut, och Sveriges mest kreativa radioreklam har utsetts. Efter tre veckor av intensiva matcher, tuff konkurrens och över tusen röster i den nyinstiftade kategorin Folkets radiospot, kan vi nu presentera årets vinnare i våra två kategorier.
ÅRETS RADIOSPOT GULD gick till Åkestam Holst och ATG för deras bidrag som fångade juryns hjärtan och med motiveringen:
Ingen ny teknologi eller pampig produktion. Ingen stor, unik idé som bryter ny mark för radio som mediekanal. Nej, på många sätt är det här en helt generisk reklamspot. Det gör den bara ännu mer imponerande. När juryn fortfarande bröt ut i spontana skratt under femte lyssningen fanns inga andra alternativ. Det blev en nödvändig påminnelse till oss själva – och förhoppningsvis till hela branschen – om vad bra reklam egentligen handlar om på den allra mest basala nivån: att förtjäna en plats i mottagarens medvetande genom att väcka känslor. Inget annat bidrag lyckades lika bra med det som vår vinnare. Hög igenkänning, perfekt tonträff, ett preussiskt brukande av sekunderna och framför allt många härliga hästgarv – det ger ATG och Åkestam Holst jackpot i Radiospotcupen 2024.
ÅRETS RADIOSPOT SILVER gick till Stendahls och Naturskyddsföreningen
I Folkets radiospot prisades de bidrag som fått störst stöd från lyssnarna:
- Folkets Radiospot GULD: NORD DDB Stockholm & ChildX – Voice of a Groomer
- Folkets Radiospot SILVER: Stendahls & Naturskyddsföreningen – Naturens symfoni
- Folkets Radiospot BRONS: Efterklang / PPP & Carlsberg Group Sverige – Fri som en Falcon
”Vi är oerhört stolta över årets tävling och vinnare, att allmänheten kunde rösta fram sina favoriter i år har också tillfört en ny dimension till tävlingen.” säger arrangörerna bakom Radiospotcupen.
Radiospotcupen i korthet
Radiospotcupen är tävlingen som lyfter fram Sveriges mest kreativa radioreklam och syftar till att inspirera kreatörer och annonsörer i den blomstrande radioreklamvärlden. Tävlingen arrangeras av Viaplay Group Radio, Flickorna Larsson och Bauer Media, och årets jury leddes av John Swartling, Creative Director på Swartling Studios.
Den nyinstiftade kategorin Folkets radiospot gjorde det möjligt för lyssnare att rösta fram sina favoriter, och vinnaren belönas med både ära och en kostnadsfri plats i nästa års tävling.
Huvudpriset för Årets Radiospot är en radiospotkampanj värd 300 000 kronor, som kommer att sändas i Viaplay Group Radios och Bauer Medias samtliga kanaler.
Tack till juryn och de tävlande
Årets tävling lockade framstående byråer och kreatörer från hela landet. Tillsammans med en stark jury bidrog de till att göra 2024 års upplaga till en minnesvärd tävling.
För mer information:
Besök Radiospotcupens LinkedIn-sida för att se alla tävlande bidrag och läsa mer om vinnarna.
Fotograf: Daniel Larsson
Lär dig mer
Lär dig mer om radioannonsering
Nå våra lyssnare -
dina framtida kunder
Vårt mål är att hjälpa dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt som överträffar dina förväntningar. Med hjälp av våra produkter kan du som annonsör både att bygga en stark varumärkesnärvaro och att driva försäljning.
Våra kanaler når i genomsnitt 3,3 miljoner unika lyssnare/vecka
Varje krona du satsar på radioreklam ger i snitt 3,4 kronor tillbaka på kort sikt.
Radioreklam ger resultat – varje krona investerad ger i snitt 4,3 kronor tillbaka tillbaka på lång sikt.